Overig

Verkooppraatjes

Copywriting-dago

Als freelance journalist moet je niet alleen een leuk stukje kunnen schrijven, je moet zoveel meer in je mars hebben. Zo moet je echt handelen en denken als een ondernemer, en dat is niet altijd even makkelijk. Als lid van een freelance journalisten netwerk, wordt het me iedere keer weer duidelijk hoe moeilijk het is om te overleven. Niet eens alleen voor startende journalisten, ook de journalist met jarenlange ervaring en een breed netwerk moet vechten voor een plaatsje in de media. Nu heb ik het afgelopen jaar nog niet veel te klagen gehad, ik heb een aantal vaste opdrachtgevers en mijn hoofdinkomen komt gewoon vanuit mijn vaste baan. Maar nu vind ik het hoog tijd om eens uit dit ondiepe badje te komen een duik in het diepe te nemen. Voor het eerst heb ik een artikel op de bonnefooi geschreven, nu is het tijd om dit te verkopen.

Waar ik tot nu toe steeds de veiligheid had van een opdrachtgever die mij op pad stuurde vond ik het nu eens tijd te ontdekken hoe het andersom gaat. Zo ben ik een debuterende schrijfster gaan interviewen, dit interview heb ik uitgewerkt en nu ben ik op zoek naar een platform. Makkelijk is dit zeker niet, zo moet ik eerst de juiste contactpersoon vinden bij de diverse media die ik aanschrijf. Vervolgens moet ik een verkooppraatje klaar hebben waar ze geen nee tegen kunnen zeggen, en dan moet er nog gepraat worden over een tarief.

Maar dan moet er wel eerst positief gereageerd worden door de verschillende media. Zonder enige ervaring, en laat staan een relevant netwerk, speur ik naar contactpersonen. Vervolgens typ ik een bij het betreffende medium passend mailtje en wanneer ik na enkele dagen nog geen reactie heb ontvangen probeer ik het telefonisch. Waarom ik dan niet direct telefonisch contact zoek? Vanuit het eerder genoemde journalisten netwerk heb ik al eens geleerd dat veel redacties aanvragen liever over de mail zien. En hoewel ik ook weet dat de beller sneller is, weet ik ook dat ik mezelf op schrift nu eenmaal sterker weet uit te drukken. Niet voor niets ben ik de schrijvende journalistiek ingegaan.

Hoewel er tot nu toe nog weinig reactie is op mijn verkooppogingen, zit ik wel vol positieve energie in dit project. Want wat een kick zal het geven wanneer ik mijn eerste verhaal verkoop, en wat een motivatie om te zoeken naar een nieuw verhaal. En ook als het deze keer niet lukt, dan trek ik lering uit deze poging en zorg ik dat ik de volgende keer met een nog beter verkooppraatje kom.

Mijn gekozen waardering € -