Abu Dhabi Ocean Racing met schipper Ian Walker pakte nog net de eerste etappezege, Dongfeng finishte slechts 12 minuten later. Het werd een bloedstollende matchrace naar de finish in het Zuid-Afrikaanse Kaapstad. Schipper Charles Caudrelier van het Chinese Donfeng Race Team kwam nog gevaarlijk dichtbij Walker. Zeker toen deze stil kwam te liggen in een windstil gebied bij de Tafelberg. Dongfeng hield wind en haalde 3 mijl op Abu Dhabi in, uiteindelijk is het niet genoeg voor de Chinezen om als eerste over de finish te komen. Voor het eerst in de geschiedenis finishen de zeilers in de Volvo Ocean Race zo dicht bij elkaar, Walker haalt opgelucht adem: “Ik ben vooral emotioneel”, is zijn eerste reactie na de finish. Caudrelier komt niet veel later ook over de finish, zeer tevreden met een tweede plaats: “Voor ons is dit een zeer goed resultaat. We doen niet alleen mee om te winnen, maar we hebben een verhaal met het Chinese zeilen dat we verder willen ontwikkelen. Om dan beide te doen, is fantastisch. Dit is nog maar het begin.”
Een paar uur later is het het Nederlandse team Brunel die als derde over de finishlijn vaart. Het team met schipper Bouwe Bekking lag lange tijd tweede, maar verloor in één van de laatste nachten 50 mijl. Laurent Pages geeft aan dat ze te lang door zijn gevaren naar het zuiden. “Volgens onze weerdata zou hier meer wind zijn, dus voeren we een langere route om sneller te varen.” Uiteindelijk bleek deze voorspelling niet te kloppen en verloor het team veel tijd in deze langere route. Toch is Bekking tevreden met een derde plaats: ““Top drie was ons doel en natuurlijk waren we graag eerste of tweede geworden, maar twee boten waren beter. Ik heb altijd gezegd dat als we in alle etappes op het podium eindigen, maken we kans op de eindoverwinning.”
Team Vestas Wind is de volgende boot die binnen komt, zij zaten ruim 200 mijl achter Brunel. Met 25 knopen komen zij 19 uur na Abu Dhabi binnen racen. De volgende is Alvimedica, welke nog eens 13 uur later in Kaapstad arriveerde. Een paar uur later werden we verrast door een spannende eindsprint tussen Mapfre en SCA. Het vrouwenteam was al enige dagen op jacht naar een hogere plaats in de ranking en probeerde almaar harder te zeilen. Mapfre koos de ongelukkige route dicht langs de kust waar geen wind bleek te zitten. SCA koos er daarom voor met een grotere boog om de Tafelberg heen te zeilen, een goede keus. “We zijn niet gestopt met vechten”, vertelt schipper Sam Davies. “Onze coach Magnus Olsson leerde ons dit, en wij houden ons hier continu aan.”