Dit jaar is het tijdschrift ‘Ouders van nu’ opgehouden te bestaan. Althans, de print versie van het tijdschrift. Het merk bestaat nog steeds, maar sinds 1 januari 2024 zijn ze compleet digitaal. Een dappere stap, maar wel eentje die helemaal past in het huidige tijdperk.
Nu denk je misschien, waarom lees jij ‘Ouders van nu’? Nou, dat doe ik niet. Ik val absoluut niet in de doelgroep van dit merk, ik ben tenslotte geen moeder. Maar ik hou mezelf graag op de hoogte van ontwikkelingen binnen de media. En zeker wanneer een merk zich meer (of zoals in dit geval volledig) gaat richten op online. Ik ben zelf namelijk ook deels eigenaar van een online mediamerk: Zeilwereld. Wij zijn volledig online en beloven onze lezers altijd gratis content aan te bieden. Geld verdienen doen we voornamelijk via advertentie inkomsten. En dat brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Dus gebruik ik altijd graag andere merken als voorbeeld.
Dat ‘Ouders van nu’ volledig digitaal beschikbaar is, dat vond ik daarom direct interessant. Ze gooien hier eigenlijk een groot deel van hun inkomsten weg, de abonnementsinkomsten. Ze bieden hun content online namelijk (ook) gratis aan. Tegelijkertijd verdwijnt er ook een grote kostenpost: het drukken en verspreiden van het tijdschrift.
Afhankelijk van advertentie inkomsten
De hoofdredacteur van het blad geeft in een interview aan dat ze hun grootste inkomsten uit advertentie verkopen gaan halen. Het verdienmodel waar we bij Zeilwereld ook voornamelijk mee werken. Nu heeft ‘Ouders van nu’ een behoorlijke naam, een grote achterban en een hele duidelijke missie, dat maakt die verkoop ongetwijfeld wat eenvoudiger. Maar ik weet ook dat dit ook echt uitdagend kan zijn.
Op menig website zijn de banners nog steeds niet weg te denken. Volgens mij worden deze al sinds de beginjaren van het internet gebruikt door adverteerders. Een simpele manier om de zichtbaarheid te vergroten én om een directe link naar de website te maken. In de praktijk lijken banners niet veel meer te doen overigens. Hoewel de zichtbaarheid natuurlijk moeilijk te meten is, zijn clicks naar de adverteerders website wél meetbaar. Maar naar mijn idee worden banners vooral als irritant gezien en wordt er weinig echt op geklikt. Bedenk zelf eens hoe vaak jij op een banner klikt wanneer je een artikel aan het lezen bent?
‘Ouders van nu’ werkt ook met banners, maar daarnaast werken ze ook met advertorials, oftewel gesponsorde artikelen. ‘Het uitgangspunt hierbij is dat deze artikelen net zo informatief zijn, als onze redactionele artikelen.’ Zo schrijven ze op hun website. Ook wij merken dat dit een goed werkende manier is waarbij je iets toevoegt voor de lezer, en de adverteerder mooie content geeft. Advertorials worden vaak ook als minder irritant gezien vergeleken met een banner. En het voegt gewoon meer toe aan je website.
Andere inkomstenbronnen
Er zijn veel meer manieren om online geld te verdienen als mediamerk. Zo kun je inkomsten verwerven uit zogenaamde ‘affiliatelinks’. Hierbij plaats je een link naar bijvoorbeeld een product, als de lezer op die link klikt en dat betreffende product aanschaft, ontvang jij een commissie over die verkoop. Afhankelijk van hoe je dit inzet, levert het in de praktijk (voor ons) weinig extra’s op. Maar het is ook een hele eenvoudige manier om iets extra’s te verdienen, het kost weinig moeite om zo’n link te plaatsen. Voor ons is dit daarom een leuk extra zakcentje waar we ‘niets’ voor hoeven te doen.
Onlangs was ik ook in gesprek met een mede watersportondernemer, die gaf ook aan dat bijvoorbeeld merchandise een mooie manier is om wat extra geld te verdienen én je eigen zichtbaarheid te vergroten. Bij ‘Ouders van nu’ kwam ik ook groeikalenders tegen, van baby tot kind, die je kunt kopen. Super slim, want iedere ouder heeft hier iets aan. Ook zijn er allerlei handige speciale tijdschriften te verkopen met tijdloze artikelen over bepaalde fases als ouder zijnde. Zo zijn er allerlei manieren te bedenken om als online media extra inkomsten te verwerven. Het gaat alleen niet vanzelf, en misschien vind ik het daarom ook zo leuk een eigen mediamerk te hebben. Lekker spelen en kijken wat werkt en wat niet werkt. En dat terwijl ik ook nog lekker veel kan schrijven als freelance journalist.