Duurzaamheid

Soul Stores: Authentieke winkels met een duurzame waarde

Soul Stores eigenaresse

Ze bedacht een nieuwe naam voor de bekende conceptstores die rond 2014 overal verschenen. De conceptstore werd vaak gerund door ondernemers die durfden te breken met de status quo en die een persoonlijke – vaak betekenisvolle missie hadden. Talita Kalloe ging achter die verhalen aan en noemde deze winkels ‘Soul Stores’.

Talita werkte destijds nog als redacteur en communicatieadviseur bij de brancheorganisatie Inretail voor winkels, en kwam in veel steden voor haar werk. “In die periode was er een kaalslag in de retail waardoor leegstand ontstond in de winkelstraten. Een nieuwe generatie ondernemers stond op en richtte de conceptstores op. Winkelconcepten waar mode, wonen en lifestyle samenkwamen in één winkel. Het was een nieuwe ontwikkeling in de retail. Ik zag hier vooral ondernemers hun intrek nemen die missie gedreven waren en voornamelijk duurzame, lokale en ambachtelijke producten verkochten.”

Soul Stores conceptstore met duurzame missieEen retailer met het label ‘Soul Stores’. Foto: Talita Kalloe

Nu is het niet zo dat de conceptstores het label Soul Stores krijgen. Het is de naam van het online magazine van Talita waarin de verhalen van retailers zijn opgetekend die ondernemen vanuit een duurzame missie. “Ik heb geen eigen keurmerk, maar ik wilde breken met de term conceptstore. De authenticiteit van die winkels miste steeds meer naarmate er meer conceptstores kwamen.”

Het is ook niet zo dat alleen conceptstores onder de noemer Soul Stores vallen. Of dat iedere conceptstore in het online magazine een plek krijgt. “Het gaat er vooral om dat de winkel vanuit een zuivere intrinsieke motivatie onderneemt en een bepaalde esthetische waarde heeft. Het moet er verzorgd uitzien, maar ook een duurzame waarde hebben die duidelijk wordt gecommuniceerd. Denk hierbij aan het retour beleid, of het beleid rondom uitverkoop en kortingen. Dille & Kamille kan bijvoorbeeld ook een Soul Store zijn. Zij hebben een hele duidelijke duurzame strategie waarmee ze ook nog eens de massa bereiken.”

Duurzaamheid in Talita’s ogen

“Duurzaamheid is voor mij een holistisch begrip. In de basis betekent het dat iets van generatie op generatie mee kan gaan of doorgegeven kan worden. Een product van goede kwaliteit vind ik ook duurzaam. Het is heel mooi wanneer je een kledingstuk maakt van gerecyclede stoffen, maar als dit na twee keer wassen uit elkaar valt, is het niet echt duurzaam. Net als een merk dat iedere twee weken een nieuw duurzaam product uitbrengt. Het is heel mooi dat dit merk duurzaam probeert te zijn, maar in mijn ogen is het eigenlijk helemaal niet zo duurzaam als ze zo continu aan het produceren zijn. Om te bepalen of iets echt duurzaam is, kijk ik naar het complete plaatje, van de manier van productie tot aan de intrinsieke motivatie van de mensen aan het roer.”

Talita Kalloe duurzame ondernemerTalita Kalloe shopt zelf natuurlijk ook duurzame kleding. Foto: Cindy van Rees

Toekomst Soul Stores

Op Soul Stores kunnen consumenten zich nu vooral lekker laten inspireren wanneer ze duurzaam willen shoppen. Talita zelf wil zich de komende tijd nog meer gaan richten op ondernemers. “Ik heb in de afgelopen zes jaar veel ondernemers met prachtige concepten zien komen, maar ook weer zien gaan. Omdat ze problemen hadden met hun businessmodel, of zichzelf zichtbaar maken. Zonde, want hun concepten waren veelbelovend. Vanuit mijn kennis als contentstrateeg, Sustainable storyteller en communicatieadviseur kan ik hen daarin ondersteunen.”

“Zo heb ik vorig jaar een online programma gelanceerd waarmee ik ondernemers begeleid in hoe ze hun merkverhaal over duurzaamheid nog scherper kunnen neerzetten en kunnen optimaliseren. Op den duur ga ik deze training uitbreiden met een stukje consultancy en een community. In zo’n community kun je ook weer voor de lange termijn waarde bieden, ook dat past in de duurzaamheidsgedachte.”

Wees transparant

Voor ondernemers die ook met duurzaamheid bezig willen, heeft Talita nog een mooie tip: “Kies wat het meeste bij je hart ligt en begin dat stuk in je supplychain te optimaliseren. Wees transparant waarom je voor dit stuk hebt gekozen en laat duidelijk zien dat dit een eerste stap is. Durf aan te geven dat het je ambitie is om over 5 of 10 jaar misschien wel volledig duurzaam te ondernemen, maar dat je nu een eerste stap maakt. Dit is ook een stukje accountability naar jezelf.”

Talita Kalloe portret Cindy van ReesTalita Kalloe. Foto: Cindy van Rees

Volg Soul Stores

Talita’s onderneming is volledig gericht op online. We kunnen haar natuurlijk volgen via haar online magazine Soul Stores. “Dit platform gebruik ik echt om te informeren en inspireren in bewust kopen en duurzaam leven. Daarnaast heb ik een Instagram account @soulstores dat eigenlijk het verlengde van het online magazine is. Hier neem ik mijn volgers mee in het maken van duurzame keuzes, bewustwording en brand awareness.”

“Mijn persoonlijke Instagram account @talitakalloe gebruik ik om verbinding te creëren en betrokkenheid te genereren. Daarnaast verstuur ik ook een nieuwsbrief, waarin ik context en duiding geef aan actuele thema’s die mij bezighouden rondom duurzaamheid. Hierin verwerk ik ook de nieuwste artikelen op de website. En tenslotte heb ik mijn website soulpurpose.nl waarin ik mijn adviesdiensten en online trainingen aanbied. Op deze manier werk ik 360 graden rondom het thema duurzaamheid heen en bereik ik met mijn kanalen het volledige spectrum: van consument tot ondernemer.”

Omslagfoto: Cindy van Rees

Mijn gekozen waardering € -